اگر کمی در گسترۀ سئو فعالیت داشته باشید به احتمال زیاد اسم تولید محتوا به گوش شما خورده‌است. تولید محتوا مهمترین عامل تاثیرگذار در سئو است که هر چقدر اصولی‌تر و ارزشمندتر تولید شود، موفقیت شما در سئو نیز بیشتر می‌شود. در این مقاله به طور کامل به اینکه چگونه یک محتوای عالی تولید کنید، می‌پردازم.

محتوا پادشاه است

محتوا پادشاه است

شاید اگر چند سال پیش از کسی می‌پرسیدید که تولید محتوا چه معنایی می‌دهد، پاسخ‌های عجیب و غریبی دریافت می‌کردید اما طی سال‌های اخیر و با رشد حیرت انگیز مشاغل دیجیتالی، محتوا سازی به یک حرفۀ مهم و حائز اهمیت در بازاریابی و جلب توجه مشتری تبدیل شده است.

در پاسخ به این سوال که تولید محتوا چیست؟ شاید نتوانم در یک جمله پاسخ درست و کاملی را بیان کنم اما بسیاری از صاحب‌نظران، تولید محتوا را فرآیندی می‌دانند که طی آن، اطلاعات مفیدی به مخاطب ارائه می‌شود.

در بسیاری از مواقع، محتوایی ارزشمند به حساب می‌آید که به موجب آن، مخاطب به تعامل وادار شود و همین اتفاق، باعث جذب کاربر، مشتری یا هر آنچه که هدف محتواساز است، می‌شود.

بنابراین، بدیهی است که هر چه اطلاعات مفید و بیشتری در وب سایت شما وجود داشته باشد، افرادی بیشتری را جذب خواهید کرد. چالشی که در این مسیر وجود دارد، نوع تولید محتوا است. شاید خلق محتوا برای یک روزنامه یا مجله، به لطف یک تیتر جذاب محتواساز را به هدف خود برساند اما تولید محتوا در بستر اینترنت، شرایط کاملا متفاوتی دارد.

همان طور که در مقالات قبلی هم به آن اشاره کردم، برای موفقیت در فضای مجازی لازم است که اطلاعات کافی از سئو داشته باشید تا بتوانید وب سایت خود را به بهترین شکل ممکن برای موتورهای جستجو، بهینه‌سازی کنید.

تولید محتوا، یکی از مهم‌ترین بخش‌های SEO به شمار می‌رود؛ پس باید پیش از هر چیزی، خوب بدانید که محتوای هوشمند و مناسب، محتوایی است که علاوه بر رفع نیازهای مخاطب و جلب توجه او، صفحۀ مد نظرتان را برای موتورهای جستجو نیز بهینه خواهد کرد.

پس این که شما یک نویسندۀ حاذق باشید، دلیل نمی‌شود که بتوانید به تبعیت از این مهارت، محتوای مناسبی برای وب سایت خود خلق کنید. شاید اولین راهکار، همکاری با یک محتواساز است تا بتوانید این بخش حائز اهمیت از کسب و کار اینترنتی خود را به یک فرد متخصص بسپارید؛ راهکار دوم هم، حرکت شما به سمت آموزش تولید محتوا است تا بتوانید با کمترین هزینۀ ممکن، خودتان این کار را انجام دهید.

۴ دسته بندی اصلی تولید محتوا آشنا شوید

4 دسته تولید محتوا

تمامی محتواها در اینترنت بر اساس این ۴ دسته‌اند.

هر وقت از محتوا سازی صحبت می‌شود، بسیاری فکر می‌کنند که منظور همان مطالب و متونی است که در وب سایت‌های مختلف وجود دارد و محتواساز هم به نویسندۀ همین مقالات گفته می‌شود!

این تعریف غلط نیست، اما تنها بخشی از فرآیند تولید محتوا را شرح می‌دهد. محتوای ارزشمندی که برای وب سایت‌ها خلق می‌شوند، نباید به متن و نگارش مقالات محدود باشد.

انواع محتوا برای کسب و کارهای اینترنتی عبارت‌اند از:

  1. محتوای متنی
  2. محتوای تصویری
  3. محتوای ویدیویی
  4. محتوای صوتی

اگر بتوانید هر چهار مدل از محتویات فوق را برای وب سایت خود تولید کنید، چند قدم از رقبایتان جلوتر افتاده‌اید؛ با این حال، برای هر یک از موارد فوق، نکات ویژه‌ای وجود دارد که با عدم رعایت آن‌ها ممکن است به ضرر شما تمام شود.

تولید محتوای متنی

تولید محتوا متنی

تولید محتوا متنی

در حال حاضر رایج‌ترین و کاربردی‌ترین نوع محتوایی در وب سایت‌های اینترنتی به کار گرفته می‌شود، محتواهای متنی است که معمولا در قالب مقالات به نگارش درمی‌آیند.

البته بسیاری از سایت‌ها، بسته به نوع فعالیت‌شان، با راه اندازی بخش خبری (بلاگ) اخبار مربوط به گسترۀ فعالیت‌شان را هم پوشش می‌دهند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، باید به خاطر داشته باشید که مقالات، بنابر دلایلی که در ادامه خواهم گفت، از ارزش بیشتری نسبت به مطالب کوتاه‌تری مانند یک خبر، برخوردار هستند.

تولید محتوای متنی شاید در نگاه اول برای بسیاری از فعالان کسب و کارهای اینترنتی، یک کابوس تمام عیار باشد اما با یادگیری نکات زیر، خیلی ساده‌تر از آن چه که فکرش را می‌کنید، از این فرآیند سربلند بیرون خواهید آمد:

انتخاب کلمۀ کلیدی

پیش از هر چیزی باید خوب بدانید که راجع به چه چیزی قرار است مقاله بنویسید. اولین کاری که باید برای انتخاب کلمۀ کلیدی مناسب انجام دهید، این است که خودتان را جای مخاطب یا مشتری بگذارید.

برای مثال اگر قرار باشد که یک تابلو فرش خریداری کنید، احتمالا عبارت «خرید تابلو فرش» را جستجو خواهید کرد. توجه داشته باشید که عبارت کلیدی اصلی شما حتما باید چیزی باشد که جستجو شود؛ یعنی اگر کسی به دنبال خرید چنین محصولی است، بعید به نظر می‌رسد که صرفا عبارت «تابلو» را سرچ کند.

شاید کمتر کسی حاضر باشد که نسبت به خرید یک نوشابه به صورت اینترنتی، اقدام کند؛ با این حال، نوشتن مطلب راجع به «خرید نوشابه» احتمالا چندان کارساز نباشد. اینجا، باید به دنبال محتواهای متنی جذاب، برای علاقه‌مندان به نوشابه‌ها باشید تا بتوانید از طریق آن‌ها، کسب و کار خودتان را معرفی کنید. برای مثال، می‌توانید از نام‌های مشهور استفاده کنید: «کیانو ریوز به چه نوشابه‌هایی علاقه‌مند است؟»

احتمالا افراد زیادی ترغیب می‌شوند تا از نوشابه‌های مورد علاقۀ کیانو ریوز که هنرمندی محبوب و مشهور در سراسر دنیا به شما می‌رود، سردربیاورند. حالا وقت آن است، بعد از این که با خلق یک محتوای جذاب حسابی دل خوانندگان این مطلب را آب انداخته‌اید، فروشگاه اینترنتی نوشابۀ خود را به آن‌ها معرفی کنید.

پس همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که قرار نیست کلمات کلیدی که برای تولید محتوا به کار می‌برید، مستقیما معرف گستره و نوع فعالیت شما باشد. به خاطر داشته باشید که بدون شک خلق محتوا بدون خلاقیت و بهره‌گیری از ترفندهای بازاریابی، به خصوص بازاریابی دیجیتال، نمی‌تواند به سرانجام خوبی برسد.

استفاده از مترادف در مقالات

مترادف نویسی از جمله تکنیک‌هایی است که می‌تواند ارزش محتوا متنی وب سایت شما را تا حد قابل توجهی بالا ببرد؛ اما منظور از مترادف نویسی در مطالب چیست؟

مترادف در لغت، همان هم‌معنی است اما در بستر نگارش مطالب برای یک سایت، این عبارت پایش را فراتر از این معنی مختصر گذاشته است.

برای مثال فرض کنید که قصد دارید مقاله‌ای راجع به کنسول پلی‌استیشن 4 بنویسید این که شما صورت فارسی «پلی‌استیشن 4» را به عنوان کلمه کلیدی اصلی خود انتخاب کنید، هیچ مشکلی ندارد و کاملا هم منطقی به نظر می‌رسد اما احتمال دارد خیلی‌ها برای کسب اطلاعات راجع به این کنسول، عبارات PS4 یا PlayStation 4 را جستجو کنند؛ شاید هم خیلی‌ها ندانند که PS4، همان پلی‌استیشن 4 است؛ اینجاست که مترادف نویسی می‌تواند به داد مطلب شما برسد و اعتبار بیشتری به آن اعطا کند.

پس از این تکنیک مهم در نگارش مطالب خود غافل نشوید؛ این مسئله می‌تواند به هر چه شفاف‌تر شدن مطلب شما کمک کند؛ برای مثال اگر راجع به «شیر» مطلبی نوشته‌اید، استفاده از مترادف‌های و عبارات مربوطه می‌تواند موتورهای جستجو را متوجه کند که منظور شما، کدام شیر بوده است. شیر جنگل یا شیر خوراکی؟!

حجم مطالب

یکی دیگر از مواردی که در هنگام تولید محتوای متنی باید به آن توجه داشته باشید، حجم مطالب است. توجه داشته باشید که هرگز قرار نیست که مقاله‌ای به اندازۀ یک کتاب بنویسید؛ مطالبی که می‌نویسید باید مفید باشد و حجم قابل توجهی از اطلاعات مهم را در بر بگیرد؛ هیچوقت هم با کلیشه‌هایی مانند کم بودن سرانۀ مطالعه، خودتان را برای نگارش مطالب کوتاه توجیه نکنید.

با این حال، نمی‌توان برای حجم مطالب به طور دقیق، حداکثر یا حداقل تعیین کرد اما تمام سعی و تلاش خود را به کار بگیرید تا مطلبی که می‌نویسید، کمتر از ۳۰۰ کلمه نباشد. از طرفی دیگر، گوگل برای مقالات بالای ۲۰۰۰ کلمه ارزش بیشتری قائل است.

به خاطر داشته باشید که هر چه حجم مطلب شما بیشتر باشد و دایرۀ اطلاعاتی بزرگ‌تری را در بر بگیرد، فرصت بیشتری برای به کارگیری از کلمات کلیدی و مدیاهای مختلف (که در ادامه توضیح خوام داد) خواهید داشت.

تراکم یا چگالی عبارت کلیدی

به میزان تکرار کلمه‌ یا عبارت کلیدی اصلی، چگالی گفته می‌شود. شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که هر چقدر استفاده از کلمات کلیدی در نوشته بیشتر باشد، گوگل ارزش بیشتری برای آن قائل خواهد شد؛ اما این یک باور غلط است. 

استفادۀ بیش از عبارت کلیدی اصلی می‌تواند به راحتی شما را در دام سئوی کلاه سیاه بیاندازد و تمام زحماتی که برای نگارش مقاله کشیده‌اید را برباد دهد.

آمار و ارقام دقیقی برای میزان تراکم عبارت کلیدی تا به امروز از سوی گوگل یا سایر موتوهای جستجو ارائه نشده است چرا که مسائل زیادی در آن دخیل هستند که طول عبارت کلیدی، یکی از مهم‌ترین دلایل آن به شمار می‌رود. با این حال در بیشتر موارد می‌توانید نسبت عبارت کلیدی اصلی به کل مطلب را، یک درصد در نظر بگیرید؛ برای مثال اگر مقاله‌ای نوشتید که حجم آن ۲ هزار کلمه است، حدود ۲۰ مرتبه عبارت کلیدی اصلی را در آن تکرار کنید.

حین رعایت چگالی، لازم است که به توزیع مناسب کلمه کلیدی هم در هنگام تولید محتوای متنی توجه داشته باشید. دقت کنید که عبارت کلیدی شما به خوبی در متن پخش شده باشد. برای مثال، می‌توانید یک معیار برای خودتان در نظر بگیرید و هر چند خط یکبار، عبارت کلیدی اصلی را در محتوای متنی خود تکرار کنید.

 

منبع: دست نوشته های علی صلاحی

جهت مطالعه کامل مقاله به این لینک مراجعه فرمائید

 

 

(◔ ◡ ◔) دربارۀ من:

📷 علی محمد صَلاحی هستم، نویسنده کتاب شاهراه‌وب و ده‌ها مقاله گسترۀ بازاریابی دیجیتال، مدرس دوره‌های آموزشی آنلاین و وبینار همچنین مشاور و آسیب شناس کسب و کارهای مجازی. به مدیران و کارآفرینان کمک می‌کنم که کسب‌وکارشان را در دنیای دیجیتال بهینه‌سازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند. از نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل شکست در دنیای دیجیتال، باور نداشتن آن است!

📷 تولید محتوا: علی محمد صلاحی

📷 پانوشت: انجام هر کار محالی در واقعیت، غیرممکن در دیجیتال، نیست!

📷 شعار: دنیای دیجیتال، دنیای آرزوها!

📷 وبسایت: www.alisalahi.ir