تاثیر تجربه کاربری در سئو یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سایت به شمار می‌آید که همواره طراحان سایت باید هنگام طراحی به آن توجه کنند. یک سایت با داشتن یک تجربه کاربری خوب، برای گوگل نیز جذاب است و گوگل بسیار به آن اهمیت می‌دهد.

تاثیر UX در سئو سایت یکی از مواردی است که باید به آن توجه کنید که در ادامه به طور کامل به توضیح آن می‌پردازم.

تاثیر تجربه کاربری در سئو

تاثیر تجربه کاربری در سئو

فرضیه اشتباهی وجود دارد که می‌گوید سئو تنها شامل لینک سازی و استفاده از عبارت‌های کلیدی مرتبط در محتوا است.

هرچند، این دو، استراتژی‌های بسیار مهم سئو محسوب می‌شوند، اما گوگل و دیگر موتورهای جستجو فاکتورهای بسیار بیشتری را برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرند. سئو یک سایت شامل مراحل مختلفی است و اگر بخواهید هر مرحله را اجرا کنید، باید به فاکتورهای تاثیرگذار در هر مرحله نیز توجه کنید.

سئو چیست؟

یکی از فاکتورهای تأثیرگذار بر سئوی سایت، تجربه کاربری یا همان UX است که مستقیما با سئو تکنیکال سایت شما در ارتباط است و در این مقاله قصد دارم به طور کامل به تاثیر UX در سئو سایت بپردازم.

این‌ها مواردی هستند که در بررسی و سنجش تجربه کاربری باید مورد توجه قرار بگیرند.

  • آیا دسترسی به سایتتان برای کاربران آسان است؟
  • آیا محتوای باکیفیت و قوی دارید که بتواند کاربران بیشتری را جذب کند و آن‌ها را به مطالعه و ماندن در سایتتان ترغیب کند؟
  • آیا وب سایتتان از لحاظ امنیت، سرعت و سازگاری با موبایل عملکرد مناسبی دارد؟

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری (به انگلیسی User Experience) که به‌طور مخفف به آن UX می‌گویند، میزان رضایت کاربر یا در واقع همان حس خوب یا بدی است که کاربر در زمان استفاده از سایت شما دارد.

اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را در تعامل با کاربران کسب کنید، خودتان را جای آن‌ها بگذارید!

اولین و مهم‌ترین قدم شناخت کاربر است. وب‌سایت شما باید بتواند نیازهای احتمالی وی را شناسایی کرده و به‌خوبی پوشش دهد. طبق نظر Peter Morville، یکی از بنیان‌گذاران مفاهیم معماری اطلاعات و تجربه کاربری، 7 پارامتر وجود دارد که می‌توان با آن‌ها UX را توصیف کرد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با مفهوم UI و UX، حتما مقالۀ UI UX چیست؟ را به طور کامل مطالعه کنید.

چرا UX برای سئو سایت اهمیت دارد؟

در گذشته سئو فرایند ساده‌ای داشت و تنها کافی بود وب‌سایت‌ها برای یک کلمۀ کلیدی هدف، تولید محتوا کنند. به عبارت ساده‌تر خیلی‌ها مفهوم سئو داخلی را با این کار می‌شناختند اما این غیرحرفه‌ای‌ترین نگاه به سئو یک سایت می‌باشد. در حال حاضر، گوگل در تلاش است مدلی را ایجاد کند که رفتار انسان‌ها و نحوۀ پردازش اطلاعات توسط آن‌ها را شبیه‌سازی کند تا بتواند نتایج بهتر و دقیق‌تری به کاربران ارائه دهد.

بنابراین به‌مرور الگوریتم های گوگل پیچیده‌تر و قوی‌تر شدند و رفتار کاربران در مواجهه با سایت‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

همان‌طور که حتماً دیده‌اید حتی خود گوگل در ارائۀ نتایج جستجو به کاربران برای تجربۀ کاربری اهمیت ویژه‌ای قائل شده است. درگذشته تنها هدف، بررسی محتوای وب‌سایت‌ها و ارائه نتایج جستجو در کمترین زمان بود؛ اما طی سال‌های گذشته، این موتور جستجوی قدرتمند، تغییرات زیادی کرده است. به‌عنوان‌ مثال در نتایج جستجو ما شاهد پنل دانش (Knowledge Panels) و Rich Snippet هستیم و این نشان می‌دهد رضایت کاربران و درواقع UX چقدر برای گوگل مهم است. به همین دلیل در چند وقت گذشته تاثیر UX در سئو سایت چندین برابر شده است.

UX و سئو ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. چرا که هدف از تکنیک‌های سئو، بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو و هدف از تکنیک‌های UX بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای جلب رضایت کاربران است.

از طرفی همان‌طور که گفته شد موتورهای جستجو در تلاش برای ارائه سایت‌هایی هستند که بتواند نیازهای کاربران را پاسخ گفته و رضایتشان را جلب کند. پس درواقع هدف هردوی آن‌ها کمک به کاربران در دستیابی به اطلاعات درست و رفع نیازهایشان است.

 

جهت مطالعه کامل مقاله به این لینک مراجعه فرمائید.

 

 

(◔ ◡ ◔) دربارۀ من:

📷 علی محمد صَلاحی هستم، نویسنده کتاب شاهراه‌وب و ده‌ها مقاله گسترۀ بازاریابی دیجیتال، مدرس دوره‌های آموزشی آنلاین و وبینار همچنین مشاور و آسیب شناس کسب و کارهای مجازی. به مدیران و کارآفرینان کمک می‌کنم که کسب‌وکارشان را در دنیای دیجیتال بهینه‌سازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند. از نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل شکست در دنیای دیجیتال، باور نداشتن آن است!

📷 تولید محتوا: علی محمد صلاحی

📷 پانوشت: انجام هر کار محالی در واقعیت، غیرممکن در دیجیتال، نیست!

📷 شعار: دنیای دیجیتال، دنیای آرزوها!

📷 وبسایت: www.alisalahi.ir