سئو تکنیکال یا سئو فنی چیست؟

اگر می‌خواهید یک کارشناس سئو حرفه‌ای شوید نخست باید مهارت‌های فنی سئوی خود را تقویت کنید. سئوی تکنیکال تنها به عوامل فنی سایت وابسته است و هر چقدر افراد بخش فنی و افراد بخش سئو یک سایت به این موضوع اهمیت بدهند، بهینه‌سازی سایت بسیار راحت‌تر، اصولی‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود.

سئو تکنیکال اولین قدم در شروع بهینه‌سازی یک سایت است که بهینه‌سازی و رفع تمامی ایرادات آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

شما برای رتبه گرفتن در رتبه‌های برتر نیاز به یک سایت مناسب دارید. برای گوگل نیز این موضوع بسیار مهم است که سایت شما یک سایت مناسب باشد و بعد به مواردی مانند محتوا و اعتبار سایت شما توجه می‌کند. در مقالۀ سئو چیست به طور کامل به توضیح ماهیت سئو پرداختم و در این مقاله قصد دارم به سراغ اولین مرحله از مراحل سئو یعنی سئوی فنی یا تکنیکال بروم، پس با من همراه باشید. 

اصول تکنیکی یک سایت چیست؟

زمانی که محتوای ارزشمندی برای سایتتان آماده می‌کنید، باید مطمئن شوید که نه ‌فقط برای کاربران، بلکه برای موتورهای جستجو نیز قابل‌ درک باشد. طبق تعریف سایت MOZ، سئو تکنیکال یا سئو فنی مجموعه‌ای از کارهایی است که سبب می‌شود سایت شما سریع‌تر و راحت‌تر توسط ربات‌های خزنده موتور جستجو،  ایندکس شود. کارهایی همچون بهینه‌سازی کدها، ساخت نقشۀ سایت و غیره از جمله مواردی هستند که برای هر سایتی باید بررسی شوند و بهبود یابند.

همانطور که در مقالۀ قبل نیز اشاره کردم، سئو تکنیکال، زیرمجموعۀ سئو داخلی است و بهبود آن در اولویت می‌باشد.

بد نیست بدانید که سایت GTMetrix یک ابزار بسیار قدرتمند برای تحلیل و امتیازدهی به انواع سایت‌ها دارد و شما می‌توانید با استفاده از آن تا حد زیادی سایت خود را بهبود دهید.

 

چرا سئو تکنیکال اهمیت دارد؟

سئو تکنیکال یکی از شریان‌های اصلی سئو هنگام بهینه‌سازی سایت می باشد. شما هر چقدر محتوای عالی و ساختارمندی تولید کنید و نتوانید آن را به خوبی معرفی کنید در واقع هیچ کاری نکرده‌اید.

از دید من گوگل یک کتابخانه است که محتواها را بر اساس کیفیت هر کدام دسته‌بندی و رتبه‌بندی می‌کند اما باید بتواند به راحتی به تمامی مطالب دسترسی داشته باشد و به عبارت ساده‌تر به خوبی در سایت خزش کند {بخزد}.

برای این کار سایت شما باید به خوبی طراحی شده باشد و از جانب گوگل به مشکل یا خطایی بر نخورد. هر چند موتورهای جستجو روزبه‌روز قوی‌تر عمل می‌کنند اما هنوز نمی‌توانند مانند یک انسان مفاهیم را درک کنند. اگر به هر دلیلی، درک اینکه محتوای شما در مورد چه موضوعی است و یا اینکه نیاز کاربران را برطرف می‌کند یا خیر، برایشان سخت شود، محتوایتان را نادیده می‌گیرند. به همین دلیل سئو تکنیکال یکی از مهمترین بخش های سئو است. در ادامه به مواردی که باید بررسی شوند می‌پردازم.

 

انواع تگ های HTML چیست؟

یکی از اقدامات پُر اهمیت در فرآیند سئو، بررسی ساختار صفحه و المان‌های استفاده ‌شده در کدنویسی آن است. فارغ از آنکه سایت شما با چه زبان برنامه‌نویسی یا سیستم مدیریت محتوایی پیاده‌سازی شده باشد، برای گوگل همیشه به زبان HTML نمایش داده می‌شود. کدهای HTML علاوه بر نمایش صحیح اطلاعات به کاربر، درک محتوا برای ربات‌های موتورهای جستجو را نیز آسان‌تر می‌کنند. در این مقاله برخی از تگ‌های مؤثر در سئو تکنیکال را معرفی می‌کنم.

تگ Canonical چیست؟

همان‌طور که می‌دانید متن‌های کپی و محتوای تکراری می‌توانند آسیب‌های جدی به سئو سایت وارد کنند. به‌عنوان‌مثال یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که چند رنگ مختلف از یک محصول را برای فروش، عرضه کرده است و متن توضیح این محصولات یکسان است اما در ویژگی رنگ متفاوت هستند. در مواردی این‌چنین، برای اجتناب از مشکلات ناشی از متن‌های تکراری و جلوگیری از پنالتی شدن، بهتر است از تگ لینک با عبارت کنونیکال استفاده کنید.

تگ‌های هدینگ کدامند؟

هدینگ‌ها در واقع راهنمای مخاطبین و موتورهای جستجو هستند و ساختار یک متن را تعریف می‌کنند. همچنین تگ‌های هدینگ هم در بهبود تجربۀ کاربری مؤثرند و هم به موتورهای جستجو کمک می‌کنند درک بهتری از محتوا به دست آورند. تگ‌های هدینگ به ترتیب اولویت از H1 تا H6 هستند. این نکته دارای اهمیت است که از تگ H1 فقط باید یک‌بار در صفحه و برای عنوان مقاله استفاده کنید. تگ H2 مشخص‌کننده سرفصل‌های اصلی متن می‌باشد و تگ‌های H3 تا H6 نیز به‌عنوان سرفصل‌های فرعی و زیر تیترها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

برای استفاده از تگ‌های H2 تا H6 هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد استفاده وجود ندارد و تنها نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که باید دقت کنید این هدینگ‌ها به‌صورت سلسله مراتبی استفاده شوند و به‌عنوان ‌مثال اگر از تگ H3 استفاده می‌کنید، باید پیش از آن از تگ H2 هم استفاده کرده باشید!

جهت مطالعه کامل مقاله به این لینک مراجعه فرمائید.

 

 

(◔ ◡ ◔) دربارۀ من:

📷 علی محمد صَلاحی هستم، نویسنده کتاب شاهراه‌وب و ده‌ها مقاله گسترۀ بازاریابی دیجیتال، مدرس دوره‌های آموزشی آنلاین و وبینار همچنین مشاور و آسیب شناس کسب و کارهای مجازی. به مدیران و کارآفرینان کمک می‌کنم که کسب‌وکارشان را در دنیای دیجیتال بهینه‌سازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند. از نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل شکست در دنیای دیجیتال، باور نداشتن آن است!

📷 تولید محتوا: علی محمد صلاحی

📷 پانوشت: انجام هر کار محالی در واقعیت، غیرممکن در دیجیتال، نیست!

📷 شعار: دنیای دیجیتال، دنیای آرزوها!

📷 وبسایت: www.alisalahi.ir