دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست، چرا و چگونه؟

بازاریابی دیجیتال، بازاریابی آنلاین، تبلیغات اینترنتی، دیجیتال مارکتینگ و... هرچه شما آن را بخوانید، این روزها برای شرکت شما یک معامله بزرگ است. مسلماً دیگر می‌دانیم که استفاده از اینترنت در طول دهۀ گذشته بیش از سه برابر شده است و این تغییر بر نحوۀ خرید محصولات و تعامل مردم با مشاغل تأثیر گسترده‌ای گذاشته است.

بازاریابی دیجیتال مانند هر نوع بازاریابی دیگر است. راهی برای ارتباط و تأثیرگذاری بر مشتریان بالقوه شماست. تفاوت واقعی این است که شما با آن مشتری به صورت آنلاین و مجازی ارتباط برقرار می‌کنید و بر آنها تأثیر می‌گذارید.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال به هرگونه تلاش یا دارایی بازاریابی آنلاین اشاره دارد. بازاریابی از طریق ایمیل، تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و حتی وبلاگ‌نویسی همه نمونه‌هایی از بازاریابی دیجیتال هستند.

این روش‌ها، به معرفی افراد به شرکت شما کمک و آن‌ها را مجاب به خرید می‌کنند.

در زیر برخی از متداول‌ترین دارایی‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال را ذکر کردم که مشاغل برای دسترسی آنلاین به افراد استفاده می کنند:

دارایی‌های بازاریابی دیجیتال چیست؟

تقریباً هر چیزی می‌تواند یک دارایی بازاریابی دیجیتال باشد. به معنای ساده کلمه، دارایی یک ابزار بازاریابی است که از آن به صورت آنلاین استفاده می‌کنید.

همان‌طور که گفته شد، بسیاری از مردم نمی‌دانند که چه تعداد دارایی بازاریابی دیجیتال در اختیار دارند. در زیر فقط چند نمونه را ذکر می‌کنم:

  • وبسایت شما
  • دارایی‌های مارک‌دار (آرم ، نماد ، کلمات اختصاری و غیره)
  • محتوای ویدیویی (تبلیغات ویدئویی ، دموی محصول و غیره)
  • تصاویر (اینفوگرافیک ، عکس محصول ، عکس شرکت و غیره)
  • محتوای نوشته شده (پست‌های وبلاگ ، کتاب‌های الکترونیکی ، توضیحات محصول ، توصیفات ، و غیره)
  • محصولات یا ابزارهای آنلاین (ماشین حساب ، محتوای تعاملی و غیره)
  • صفحات شبکه‌های اجتماعی
  • و موارد دیگر...

بیشتر دارایی‌های بازاریابی دیجیتال در یکی از این دسته‌ها قرار می گیرند، اما بازاریابان باهوش دائماً در حال یافتن راه‌های جدید برای دسترسی آنلاین به مشتریان هستند.

بنابراین خوشحال باشید چون این لیست مرتب در حال رشد است!

چرا بازاریابی دیجیتال مهم است؟

بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند از طریق روش‌های دیجیتال به مخاطبین بیشتری برسید و افرادی را که به احتمال زیاد محصول و یا خدمات شما را می‌خرند، هدف قرار دهید.

علاوه بر این، بازاریابی دیجیتال اغلب نسبت به تبلیغات سنتی مقرون به صرفه‌تر است و شما را قادر می‌سازد تا موفقیت را به صورت روزانه اندازه‌گیری کنید.

چند مزیت عمده برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد. بیایید با ۴ مورد آن شروع کنیم.

۱. شما تنها می‌توانید چشم‌انداز خرید محصول یا سرویس خود را هدف قرار دهید. ‌

 

اگر شما یک آگهی را در تلویزیون، یک مجله و یا بر روی یک بیلبورد قرار دهید، کنترل محدودی بر کسی که آگهی را می‌بیند، دارید. البته، شما می‌توانید جمعیت شناختی خاصی از جمله خوانندگان عادی مجله، یا جمعیت شناختی یک محله خاص را اندازه‌گیری کنید، اما هنوز هم تا حد زیادی یک تیر در تاریکی است. ‌

از سوی دیگر، بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان بسیار خاص را شناسایی و هدف قرار دهید و پیام‌های بازاریابی شخصی شده و با تبدیل بالا به آن مخاطبان ارسال کنید.

برای مثال، ممکن است از ویژگی‌های هدف‌گیری رسانه‌های اجتماعی برای نشان دادن تبلیغات رسانه‌های اجتماعی به مخاطب خاص بر اساس متغیرهایی مانند سن، جنسیت، مکان، علایق، شبکه‌ها یا رفتارها استفاده کنید. از طرف دیگر، ممکن است از استراتژی‌های PPC یا SEO برای ارائه تبلیغات به کاربرانی که به محصول یا سرویس شما علاقه نشان داده‌اند یا واژه‌های کلیدی خاصی که به گسترۀ کاری شما مرتبط هستند را جستجو کرده‌اند، استفاده نمایید. ‌

در نهایت، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال شما را قادر می‌سازد تا تحقیقات لازم را برای شناسایی شخصیت خریدار خود انجام دهید و به شما امکان می‌دهد استراتژی بازاریابی خود را در طول زمان اصلاح کنید تا اطمینان حاصل کنید که به احتمال زیاد به مشتریان بالقوه‌ای برای خرید دست خواهید یافت.

بهتر از همه، بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا برای زیرگروه‌های مخاطب بزرگ‌تر خود بازاریابی کنید. اگر چندین محصول یا خدمات را به شخصیت‌های خریدار مختلف می‌فروشید، این امر به ویژه مفید است!

‌۲.مقرون به صرفه‌تر از روش‌های بازاریابی سنتی است.

دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می‌دهد کمپین‌ها را به‌صورت روزانه دنبال کنید و در صورتی‌ که ROI بالایی را نشان نمی‌دهد، مقدار پولی را که در یک کانال خاص خرج می‌کنید کاهش دهید. این را نمی‌توان در مورد اشکال سنتی تبلیغات گفت. مهم نیست که بیلبورد شما چگونه کار می‌کند چه برای شما تبدیل شود یا نه، همچنان هزینه آن یکسان است.

‌به علاوه، با بازاریابی دیجیتال، کنترل کاملی برجایی که می‌خواهید پول خود را خرج کنید، دارید. شاید به جای پرداخت هزینه برای کمپین‌های PPC، تصمیم بگیرید که برای ایجاد محتوای اینستاگرام با تبدیل بالا، برای تیم طراحی و محتوا شرکتتان هزینه کنید.

استراتژی در دیجیتال مارکتینگ به شما امکان می‌دهد به طور مداوم چرخش کنید و مطمئن شوید که هرگز پول خود را برای کانال‌هایی که عملکرد خوبی ندارند هدر نمی‌دهید.

به طور کلی، دیجیتال مارکتینگ راه حل مقرون به صرفه‌تری است و فرصت‌های منحصربه‌فردی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا مطمئن شوید که بیشترین سود را دریافت می‌کنید.

به‌عنوان مثال، اگر برای یک کسب‌وکار کوچک با بودجه محدود کار می‌کنید، ممکن است سعی کنید در رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ نویسی یا سئو سرمایه‌گذاری کنید، سه استراتژیی که می‌توانند حتی با حداقل هزینه، بازگشت سرمایه بالایی به شما بدهند.

۳. بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که از رقبای بزرگ‌تر در صنعت خود پیشی بگیرید.

اگر برای یک کسب‌وکار کوچک کار می‌کنید، احتمالاً رقابت با برندهای اصلی در صنعت خود که بسیاری از آنها میلیون‌ها تومان برای سرمایه‌گذاری در تبلیغات تلویزیونی یا کمپین‌های سراسری خرج می‌کنند، برایتان دشوار است.

خوشبختانه، فرصت‌های زیادی برای پیشی گرفتن از رقبای بزرگ از طریق ابتکارات بازاریابی دیجیتال استراتژیک وجود دارد. ​

به عنوان مثال، ممکن است کلمات کلیدی طولانی خاصی را که به محصول یا خدمات شما مربوط می‌شود شناسایی کنید و محتوای با کیفیت بالا ایجاد کنید تا به شما کمک کند در موتورهای جستجو برای آن کلمات کلیدی رتبه مناسب بگیرید.

موتورهای جستجو اهمیتی نمی‌دهند که کدام برند بزرگ‌تر است در عوض، موتورهای جستجو محتوایی را اولویت‌بندی می‌کنند که بهترین طنین‌اندازی را با مخاطب هدف داشته باشد.

علاوه‌ بر این، رسانه‌های اجتماعی شما را قادر می‌سازند تا از طریق بازاریابی مؤثر به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید. من شخصاً هیچ برند بزرگ داخلی را در رسانه‌های اجتماعی دنبال نمی‌کنم، اما تأثیرگذارانی را دنبال می‌کنم که گاهی محصولات یا خدمات ارزشمند را به نمایش می‌گذارند. اگر برای یک شرکت کوچک و متوسط کار می‌کنید، این می‌تواند راه خوبی برای بررسی باشد.

۴. بازاریابی دیجیتال قابل‌اندازه‌گیری است.

دیجیتال مارکتینگ می‌تواند نمای کاملی از تمام معیارهایی که ممکن است برای شرکت شما مهم باشد از جمله برداشت‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، بازدیدها، کلیک‌ها و ده‌ها مورد دیگر به شما ارائه دهد. این یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی دیجیتال است.

در حالی که تبلیغات سنتی می تواند برای اهداف خاصی مفید باشد، بزرگترین محدودیت آن قابلیت نداشتن اندازه‌گیری است.

برخلاف اکثر تلاش‌های بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می‌دهد تا نتایج دقیق را در زمان واقعی مشاهده کنند.

اگر تا به حال تبلیغی را در روزنامه قرار داده باشید، می‌دانید که چقدر دشوار است تخمین بزنید که واقعاً چند نفر به آن صفحه رفته و به تبلیغ شما توجه کرده‌اند. هیچ راه مطمئنی برای دانستن این‌ که آیا اصلا آن تبلیغ باعث فروش بوده است وجود ندارد.

از سوی دیگر، با دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید بازگشت سرمایه یا (ROI) تلاش‌های بازاریابی خود را اندازه‌گیری کنید.

در زیر چند مثال آورده‌ام:

۱- ترافیک وب‌سایت

با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل موجود مانند Google Analytics، می‌توانید تعداد دقیق افرادی که صفحه اصلی وب‌سایت شما را در زمان واقعی مشاهده کرده‌اند را ببینید.

هم‌چنین می‌توانید از بین سایر داده‌های تجزیه و تحلیل دیجیتال، ببینید که کاربر از چه تعداد صفحه بازدید کرده‌ است، از چه دستگاهی استفاده می‌کند و از کجا آمده‌ است.

این هوشمندی به شما کمک می‌کند اولویت‌بندی کنید که کدام کانال‌های بازاریابی زمان بیشتر یا کمتری را براساس تعداد افرادی که از این کانال‌ها به وب‌سایت شما می‌روند، صرف می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر تنها ۱۰ درصد از ترافیک شما از جستجوی ارگانیک است، می‌دانید که احتمالاً برای افزایش این درصد باید مدتی را برای سئو صرف کنید.

با بازاریابی آفلاین، تشخیص اینکه مردم چگونه با برند شما تعامل دارند، بسیار دشوار است. با دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید روندها و الگوهای رفتار افراد را قبل از رسیدن به مرحله نهایی سفر خریدشان شناسایی کنید، به این معنی که می‌توانید تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد نحوه جذب آن‌ها به وب‌سایت خود درست در بالای قیف فروش بازاریابی بگیرید.

۲- عملکرد محتوا و تولید سرنخ​

تصور کنید یک بروشور محصول ایجاد کرده‌اید و آن را از طریق صندوق پستی به افراد پست کرده‌اید، آن بروشور نوعی محتوا است، هرچند آفلاین، مشکل این است که شما نمی‌دانید چند نفر بروشور شما را باز کردند یا چند نفر (مثل من ) آن را مستقیماً به سطل زباله انداختند!

حالا تصور کنید که آن بروشور را در وب‌سایت خود داشتید. می‌توانید دقیقا تعداد افرادی که در آن صفحه میزبانی شده است را اندازه‌گیری کنید و اطلاعات تماس کسانی که آن را دانلود کرده‌اند را با استفاده از فرم‌ها جمع‌آوری کنید.

نه تنها می‌توانید تعداد افرادی که با محتوای شما درگیر هستند را اندازه‌گیری کنید، بلکه هنگام دانلود آن توسط افراد، مشتریان وفادار ایجاد می کنید.

۳- مدل‌سازی اسناد

یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مؤثر همراه با ابزارها و فن‌آوری‌های مناسب به شما این امکان را می‌دهد تا تمام فروش خود را به اولین نقطه تماس دیجیتالی مشتری با کسب‌وکار خود ردیابی کنید.

من این مدل‌سازی را مدل‌سازی اسناد می‌نامم چون به شما امکان می‌دهد روندهایی را در روش تحقیق و خرید افراد برای محصول خود شناسایی کنید همچنین کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد این‌که چه بخش‌هایی از استراتژی بازاریابی شما مستحق توجه بیشتر است و چه بخش‌هایی از چرخه فروش شما نیاز به اصلاح دارد بگیرید.

​اتصال نقاط بین بازاریابی و فروش بسیار مهم است طبق گفته Aberdeen Group، شرکت‌هایی که فروش و همسویی بازاریابی قوی دارند به نرخ رشد سالانه ۲۰ درصدی دست می‌یابند، در مقایسه با کاهش ۴ درصدی درآمد برای شرکت‌هایی با همسویی ضعیف.

اگر بتوانید سفر مشتری خود را در چرخه خرید با استفاده از فناوری‌های دیجیتال بهبود ببخشید، احتمالاً تأثیر مثبتی بر نتیجه کسب‌و‌کار خود خواهید داشت.

 

برای خواندن ادامۀ مقاله به این لینک مراجعه کنید

 

 

(◔ ◡ ◔) دربارۀ من:

📷 علی محمد صَلاحی هستم، نویسنده کتاب شاهراه‌وب و ده‌ها مقاله گسترۀ بازاریابی دیجیتال، مدرس دوره‌های آموزشی آنلاین و وبینار همچنین مشاور و آسیب شناس کسب و کارهای مجازی. به مدیران و کارآفرینان کمک می‌کنم که کسب‌وکارشان را در دنیای دیجیتال بهینه‌سازی کنند تا به درآمدهای بیشتری برسند. از نظر من یکی از مهم‌ترین دلایل شکست در دنیای دیجیتال، باور نداشتن آن است!

📷 تولید محتوا: علی محمد صلاحی

📷 پانوشت: انجام هر کار محالی در واقعیت، غیرممکن در دیجیتال، نیست!

📷 شعار: دنیای دیجیتال، دنیای آرزوها!

📷 وبسایت: www.alisalahi.ir